wtorek, 10 czerwca 2014

Huśtawka ogrodowa - zrób to sam. Part 2.

Ehh. Po długim przestoju znów powracam ze sprawą huśtawki. Konstrukcja już zakończona i przedstawia się tak.
Zmianie uległy nieco: zapotrzebowanie na materiały i sama konstrukcja
(choć ta akurat niewiele). I tak do wcześniejszej listy materiałów w poprzednim poście należy dodać:
  • wkręty 10x10 mm - 8 szt. (dodatkowo),
  • śruby 60x13 mm - 4 szt.,
  • śruby 120x13 mm - 2 szt.,
  • płaskownik 3 mm x 65 cm - 2 szt.,
  • haki do zawieszenia huśtawki - 2 szt. (użyłem rozmiaru 13 mm),
  • łańcuch 2 x 120 cm.
W konstrukcji nóg huśtawki dokonałem modyfikacji wstawiając dodatkową poprzeczkę u góry do której przykręciłem płaskowniki stabilizujące konstrukcję. Dodatkowe poprzeczki zostały przykręcone wkrętami. Poprzeczki stabilizujące stalowe przykręciłem śrubami 60x13 do poprzeczek i 120x13 do górnej belki. O tak:

Na środku wkręciłem haki dostosowując szerokość do posiadanej już wcześniej huśtawki dla mojego maluszka.
Chcąc by huśtawka znajdowała się na odpowiedniej wysokości dodałem łańcuch skręcony u góry śrubami 8x60 mm i zakontrowałem nakrętki.

Otwartą pozostaje jeszcze kwestia szerokiej huśtawki / ławeczki, którą mamy zamiar też w późniejszym terminie użytkować na tym samym stelażu. W tym celu mam nadzieję użyć już nawierconych otworów do mocowania poprzeczek stabilizujących. Mam zamiar wymienić utrzymujące je w górnej belce śruby na haki do zawieszania i tym samym haki spełnią podwójną rolę. Nie wiem jeszcze kiedy mi się to uda ale mam nadzieję, że też znajdę czas by tu wrzucić tą realizację.

Na koniec może parę słów o kosztach projektu. Największy wydatek to oczywiście materiał drewniany, jak macie możliwość lub chęci zalecam kupić w najbliższym tartaku czy zakładzie drzewnym. Drewno surowe heblowane (spokojnie wyschnie u Was na podwórzu czy ogródku). Cena całego drewna nie powinna przekroczyć 200 zł - jeśli proponują Wam wyższą to znaczy, że chcą Was orżnąć lub nie zależy im na takim małym kliencie. Do tego mniejszy koszt stali i materiałów metalowych 50 do 100 zł.
Chciałbym przestrzec przed kupowaniem wszystkich wymienionych materiałów w marketach gdyż zapłacicie sporo drożej (szczególnie za drewno, które sprzedaje się tam na sztuki). Szczerze radzę zaopatrywać się w lokalnym tartaku i w małych sklepach z żelastwem gdzie będziecie mogli spokojnie kupić sobie wszystkie wkręty i śrubki właśnie na sztuki a nie na worki czy pudełka

Gdyby ktoś w Was miał jakieś pytania lub uwagi zapraszam do wpisywania ich w komentarzach, chętnie na nie odpowiem. Jeśli spodobało Ci się wykonanie to bardzo chętnie dogadam się na dostarczenie takiej huśtawki na Twoje podwórze lub działkę. W tej sprawie też można pisać w komentach lub na: fldm1(at)o2.pl

*(at) to oczywiście @

2 komentarze:

  1. O wreszcie znalazłem prosty poradnik "know how" na temat huśtawki. Córka bardzo się ucieszy a przymierzam się od jakiego czasu żeby zrobić jej niespodziankę. Mieliśmy taką składaną ale była słaba. Teraz dokupiłem kilka narzędzi typu wiertarka NPK14LPL NUTOOL, poczekam aż córka pojedzie na wakacje i po powrocie będzie mała niespodzianka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. No proszę, ja też kiedyś myślałem, że budowa huśtawki to jest trudna sprawa. Ale zrobiłem już dwie samodzielnie i satysfakcja jest ogromna. Zwłaszcza jak człowiek widzi, ile jego dzieci mają frajdy :)

    OdpowiedzUsuń