czwartek, 8 maja 2014

Huśtawka ogrodowa - jak zrobić samemu. Part 1.

Witam po długiej przerwie. Inne prace nieco mnie odciągnęły od pisania ale już teraz kontynuujemy. dziś na tapetę wędruje huśtawka. Huśtawka wykonana samodzielnie, no prawie samodzielnie. Prawie dlatego, że potrzebowałem fachowej usługi tartacznej do wykonania elementów składowych do mojej konstrukcji.
Dziś tylko pierwsza część wykonanego planu i początek prac. Dlaczego?
Ano dlatego, że huśtawka nie jest jeszcze w pełni ukończona, a właśnie dziś u nas pada i pada i pada więc mam trochę czasu by popisać. Oczywiście jak już skończę to też wrzucę tu zdjęcia gotowego produktu.

Do rzeczy jednak.

Czego potrzebujemy (czego ja potrzebowałem):
  • kantówki 8x8x250 cm - 5 szt.
  • kantówki 4x8x250 cm - 2 szt.
  • śruby 8x180 mm - 2 szt. (gładka główka)
  • śruby 12x120 mm - 4 szt. (gładka główka)
  • wkręty 10x10 mm - 8 szt.

jest to zapotrzebowanie na dzień dzisiejszy i nie zawiera jeszcze materiału i stali potrzebnych na poprzeczki usztywniające konstrukcję

Jak się działo? Jak się robiło?

Jako stolarz i cieśla niewykwalifikowany sprawę przeprowadziłem tak.
Kantówki 8x8 zużyłem na wykonanie nóg huśtawki i pozostałą jedną na górną belkę na której huśtawka ostatecznie zawiśnie.

Działanie 1 - pierwsza noga huśtawki.

  • na równym podłożu ułożyłem dwie kantówki w żądanym przeze mnie kącie
  • wyznaczyłem poziome linie cięcia u dołu nogi i gniazdo do ułożenia belki u góry
  • przygotowałem sobie szablon przekroju belki o przekroju 8x8 tak jak moja rzeczywista (by ułatwić sobie wizualizację i robotę)
  • wyrysowałem gniazdo (linię zacięć) u góry belek - tak by poprzeczna kantówka spoczywała na nogach - (jak to  zrobić? otóż w poziomie przycinamy na połowę grubości belki - w naszym przypadku na 4 cm i następnie pionowo do góry - i już mamy, robimy tak z każdą nogą)
  • wyznaczyłem sobie gdzie zaciąć na belką poprzeczną (w moim przypadku ok 45 cm od ziemi)
  • wyznaczone miejsca przeciąłem piłką ręczną
  • miejsca na belkę poprzeczną wybrałem dłutem stolarskim i wyrównałem
  • belki ułożyłem z powrotem na równym i przyłożyłem w zacięte na poprzeczkę miejsca kantówkę 4x8x250 cm
  • zaznaczyłem gdzie ją przyciąć
  • przyciąłem
  • nawierciłem otwory przez obydwie belki na śruby 12x120 mm
  • śruby przełożyłem i przykręciłem (zdj. powyżej)
  •  u góry nogi wstawiłem wzmocnienie z kawałka kantówki 4x8 cm
  • przykręciłem czterema wkrętami 10x100 mm
  • przed wkręceniem zawierciłem oczywiście otwory nieco mniejsze niż wkręty

Działanie II - druga noga

powtórzyłem wszystkie punkty z działania pierwszego przykładając belki do wykonanej już nogi tak by obydwie były równe i prawie takie same - identyczne. Powiem szczerze, że całkiem się udało.
 Na zdjęciach poniżej - noga w trakcie działań i już gotowa.
Widoczny w dali kaczorower to pojazd mojego pomocnika ;)



1 komentarz:

  1. Bazowałem swego czasu na jakimś projekcie z forum. Nic skomplikowanego i chyba dlatego się zdecydowałem zrobić taką huśtawkę dla córki ;) W ruch poszły kantówki, trochę wkrętów, do tego zamówiłem mocowania do huśtawki żeby było to wszystko na ile się da bezpieczne. Efekt mnie zadowala.

    OdpowiedzUsuń